De provincie heeft de vervoerplannen voor het jaar 2023 bekendgemaakt. Op het moment is het lastig om voldoende personeel te vinden en reizen er minder mensen met het OV. Toch willen de provincie en de vervoerbedrijven zo min mogelijk veranderen aan de dienstregeling.
Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de gemeente Zuid-Holland website op 11 oktober 2022.
Door corona is het aantal reizigers in het OV flink afgenomen. Alhoewel het aantal reizigers de afgelopen tijd weer toeneemt, zitten we nog steeds niet op het niveau van voor corona. De verwachting is dat het openbaar vervoer in Zuid-Holland pas in 2025 op het oude niveau zit. Minder reizigers in combinatie met krapte op de arbeidsmarkt zorgen ervoor dat er op bepaalde lijnen minder waterbussen, treinen of bussen kunnen rijden. Hoeveel invloed dit heeft, verschilt per gebied. In de regio Zuid-Holland Noord en op de treindienst Alphen aan den Rijn – Gouda zullen niet of nauwelijks veranderingen plaatsvinden. In de andere 3 gebieden komen meer wijzigingen in de dienstregeling.
Hoeksche Waard – Goeree – Overflakkee
De belangrijkste verandering op dit netwerk is de al aangekondigde omzetting van drie buslijnen in buurtbussen. Het gaat om de volgende lijnen:
- 135: Achthuizen – Ooltgensplaat – Den Bommel – Stad aan het Haringvliet – Middelharnis
- 138: Middelharnis – Nieuwe Tonge – Herkingen
- 185/197: ’s-Gravendeel – Strijensas – Strijen.
Het aantal reizigers op deze lijnen was al voor de coronapandemie laag. Door corona is het aantal reizigers verder afgenomen. Samen met gemeenten en Connexxion heeft de provincie voor deze lijnen een alternatief ontwikkeld in de vorm van buurtbussen. Met de buurtbus blijven de huidige reismogelijkheden op werkdagen overdag behouden. Wanneer de buurtbus niet rijdt kunnen reizigers gebruik maken van OV-op-maat.
Drechtsteden – Molenlanden – Gorinchem
Hier voert Qbuzz een aantal wijzigingen door. Het doel is om met de bestaande middelen het aanbod voor de reiziger te verbeteren. De belangrijkste veranderingen zijn:
- Door weinig reizigers gaan er minder treinen rijden op de MerwedeLingelijn na 21 uur. Tussen Gorinchem en Geldermalsen komt er op zondag een uurdienst. De kwartierdienst tussen Dordrecht en Gorinchem verliest enkele ritten op de vroege zaterdagochtend en in de avond. Overdag verandert er niets.
- Op de R-net-buslijnen 489 en 491 worden in de spitsuren meer bussen ingezet om de reizigersvraag te verwerken en een aantrekkelijker aanbod te bieden.
- De bediening van Dordtse stadslijn 2 wordt na 19 uur en op zondag stopgezet vanwege het lage aantal reizigers. Andere lijnen of de deur-halte-taxi bieden hier een alternatief.
- In de Molenlanden wordt het aanbod van 2022 voortgezet. In de zomer- en kerstvakantie zal lijn 75 niet rijden en dan zullen ook de spitsritten op lijn 90 vervallen. De Bestelbuzz blijft in 2023 voor de reiziger een kosteloos alternatief voor deze lijnen.
Waterbus
Maandag 3 oktober is de winterdienstregeling van de Waterbus tussen Rotterdam en Dordrecht gestart. De winterdienstregeling ziet er als volgt uit:
- De grootste verandering in de nieuwe dienstregeling is op lijn 20 (Dordrecht via Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam, Ridderkerk en Krimpen aan den IJssel naar de Erasmusbrug in Rotterdam en terug). Momenteel komt er ieder halfuur een waterbus, vanaf 3 oktober wordt er na 10.30 uur een uursdienst gevaren.
- Lijn 21, die rechtstreeks van Rotterdam naar de molens van Kinderdijk vaart, werd deze zomer al tijdelijk gestopt. Dat blijft in de winterdienstregeling zo. Reizigers kunnen wel met lijn 20 tot Ridderkerk varen en daar overstappen op hetdriehoeksveer Ridderkerk – Krimpen aan de Lek – Kinderdijk.
- Vanaf oktober vaart Lijn 22 weer tussen Papendrecht, Dordrecht-Merwekade en Zwijndrecht en terug. Deze zomer voeren er overzetveren tussen Papendrecht en de Dordtse Merwekade en tussen Zwijndrecht en de Dordtse Hooikade. Ter compensatie voer Lijn 23 uit Sliedrecht naar Dordrecht vanaf de Merwekade een extra halte door naar Zwijndrecht.
- Op lijn 22 wordt de halte Dordrecht Hooikade in de winterdienstregeling, net als vorig jaar, niet aangedaan.
- Lijn 23 van Sliedrecht naar Dordrecht blijft deze winterperiode op dezelfde tijden varen. Net als andere jaren vaart lijn 23 ’s winters niet in het weekend.
Toekomstbestendig Zuid-Holland
Alle sectoren in heel Nederland hebben momenteel te maken met krapte op de arbeidsmarkt. De provincie Zuid-Holland werkt samen met vervoerders om ervoor te zorgen dat reizigers hier zo min mogelijk hinder door ervaren.
We streven samen met alle vervoerders naar een zo aantrekkelijk en toekomstbestendig aanbod. De komende jaren wordt er veel geïnvesteerd in een snelle en frequente verbinding tussen de verschillende kernen. Mocht een lijn toch deels of in zijn geheel worden opgeheven dan wordt er altijd voor een goed alternatief gezorgd.