Interview:

Dordrecht bereidt zich voor op slechtere bereikbaarheid: ‘Samen beperken we de schade’

Ook Dordrecht krijgt de komende jaren te maken met hinder door grootschalige werkzaamheden. Daarnaast is er ook in Dordrecht een woningbouwopgave. ‘Dat zorgt voor flinke druk op de bereikbaarheid van onze stad’, vertelt Rik van der Linden, wethouder mobiliteit bij gemeente Dordrecht. ‘We kunnen de schade beperken door minder met de auto tijdens spitstijden te rijden. Daar hebben we iedereen bij nodig. Juist ook werkgevers en hun personeel.’

 

Voor de komende jaren heeft Rijkswaterstaat diverse onderhoudswerkzaamheden aangekondigd, aan onder andere de Drechttunnel, Brug over de Noord, Heinenoordtunnel/Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug. ‘De overlast die dit veroorzaakt wordt voor iedereen vervelend. Dit onderhoud móét plaatsvinden. We praten hier immers over bruggen en wegen waar we al meer dan 50 jaar met z’n allen intensief gebruik van maken.’ Werkgevers en inwoners zo goed mogelijk informeren speelt hierbij een grote rol, vindt Van der Linden. ‘Wat kunnen zij het beste doen? Eén ding is zeker: als we ons reisgedrag niet aanpassen, komen we sowieso vaak en lang vast te staan in files.’

 

De nood is hoog
Dordrecht biedt voldoende reisalternatieven, vindt Van der Linden. ‘We hebben een goed fiets- en ov-netwerk. Voor de mensen die de auto kunnen laten staan, is er altijd een andere vervoersmogelijkheid in de buurt.’ Helaas geldt dat niet voor de hele regio. ‘Niet alle bedrijventerreinen en dorpen zijn goed ontsloten voor het openbaar vervoer. Toch zie ik ook daar mogelijkheden. Zoals carpoolen of busjes georganiseerd door werkgevers, die van en naar bedrijventerreinen rijden vanaf diverse locaties.’ Van der Linden hoopt dat de urgentie van anders reizen zo snel mogelijk bij werkgevers doordringt. ‘Hoe groot of klein je bijdrage kan zijn bij het stimuleren van je personeel om anders te reizen: doe het.’

 

Betere voorbereiding door werkgevers
Van der Linden is zich bewust dat niet elk bedrijf in staat is om zijn personeel anders te laten reizen. ‘Een staalproductiebedrijf waar tonnen staal opgehaald en afgeleverd worden kan niet zomaar overstappen op de trein. Maar de 500 werknemers die er werken, zien misschien wel mogelijkheden om met ander vervoer op andere tijden te reizen.’ Ook kunnen bedrijven zich soms eerder en daardoor beter voorbereiden. ‘Het is goed om verder te kijken dan alleen het volgende kwartaal. We merkten bij de renovatie van de Wantijbrug dat sommige ondernemers zich pas enkele weken voor aanvang afvroegen hoe hun vrachtwagens dan zouden moeten rijden. Terwijl de renovatie al meer dan een halfjaar geleden was aangekondigd. Dan is wat langer in de file staan vaak nog de enige oplossing. Maar het maakt ook duidelijk dat de communicatie over dit soort projecten nooit af is.’

 

Samen Bereikbaar
Werkgevers vinden op het platform Samen Bereikbaar ,onderdeel van Zuid-Holland Bereikbaar diverse tips en tools om medewerkers te stimuleren anders te reizen en de spits te mijden. Samen Bereikbaar is een community, waar we als werkevers samen zorgdragen voor een betere doorstroming in de regio, want dat is beter voor de economie, het milieu en het woonplezier.

‘Communicatie over anders reizen heeft impact. Dat hebben we ook gezien bij de renovatie van de Wantijbrug. Overleg met werkgevers over de mobiliteitsissues die zo’n renovatie met zich meebrengt en het promoten van reisalternatieven hebben toen zeker geholpen bij een, naar omstandigheden, goede bereikbaarheid. Het is een stap vooruit als mensen op z’n minst bewust worden van reisalternatieven. Daar helpen Samen Bereikbaar en Zuid-Holland Bereikbaar goed aan mee.’

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
De bereikbaarheid van een ziekenhuis is van cruciaal belang. De hele dag is het er een komen en gaan van bezoekers en medewerkers. Vrouwen die op het punt van bevallen staan, oefenen met hun partner vast de snelste route. Hoe gaat een ziekenhuis als het Ikazia in Rotterdam-Zuid dan om met de afsluitingen van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug deze zomer? We spraken hierover met Paulien Zander – van Wamelen, manager facilitair en vervoerscoördinator bij het Ikazia Ziekenhuis.
Wat doe je als bedrijf wanneer er onderhoud wordt gepleegd aan wegen die onmisbaar zijn voor je bedrijfsactiviteiten en/of medewerkers? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Want waar een accountantskantoor zijn werknemers kan vragen om vanuit huis te werken is dat voor een bloembollenteler geen optie. Mobiliteitsmakelaars Henk Kolenbrander en Lennart de Pee denken met de bedrijven mee met bedrijven tijdens de renovaties van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel.
Hoe kun je hybride werken, nu we ons weer mogen verplaatsen, het beste vormgeven? Wat kan wel en wat kan niet? Wat hebben we geleerd tijdens de afgelopen jaren over hybride werken? Want niet iedere werknemer kan thuiswerken. Sinds het uitbreken van corona wordt er totaal anders over thuiswerken gedacht dan voor die tijd. Van het verplicht tijdens werktijd aanwezig zijn, gingen we naar verplicht thuiswerken en tenslotte naar hybride werken. Corona heeft bij de meeste organisaties van thuiswerken een blijver gemaakt

Sluit u aan

Met Samen Bereikbaar

Wilt u zich aansluiten? Of wilt u hier meer informatie over ontvangen? Wij gaan graag met u in gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor uw organisatie.

[gravityform id="1" title="false" description="false"]

Afspraken maken

Met Samen Bereikbaar

Wilt u een afspraak inplannen voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek? Of heeft u een vraag aan ons? Klik dan op de onderstaande knop om direct in contact te komen met onze enthousiaste experts. Zij gaan graag met u in gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor uw organisatie.
[gravityform id="1" title="false" description="false"]