Beperken parkeerproblemen station Campagne ‘Laat het fietsdier in je los’ gestart

Beperken parkeerproblemen station Campagne ‘Laat het fietsdier in je los’ gestart


 

BARENDRECHT (29 juni 2018) – Burgemeester Jan van Belzen gaf donderdag 28 juni jl. op station Barendrecht het startsein voor de campagne ‘Laat het fietsdier in je los’. Het parkeerdek bij het station is namelijk vaak overvol. Om parkeeroverlast in de omliggende wijken te beperken voert de gemeente per 1 juli een blauwe zone in en komen er nog dit jaar minimaal 50 parkeerplekken bij op het parkeerdek. Als alternatief wijst de gemeente de automobilist tijdens de campagne ‘Laat het fietsdier in je los’ op het gemak van de fiets.

 

Sinds april kunnen reizigers hun fiets iedere 24 uur gratis en veilig stallen in de binnenstalling bij de Gebroken Meeldijk. Deze fietsenstalling wordt met camera’s bewaakt. Er is plaats voor ruim 300 fietsen. Via de fietstunnel sta je snel op het perron.

 

E-bike uitproberen
Om autoparkeerders te laten ervaren hoe makkelijk het is om met de fiets naar het station te gaan, kunnen zij een week lang gebruik maken van een E-bike. Na afloop worden zij gevraagd naar hun ervaringen. Parkeert u regelmatig bij het station en wilt u ervaren hoe het is om met een E-bike van en naar het station te gaan, mail dan naar m.baggerman@barendrecht.nl. De E-bikes worden gratis ter beschikking gesteld door de Barendrechtse fietswinkel Peter Terlouw.

 

Op loop- of fietsafstand
De autoparkeerders op het parkeerdek zijn tijdens de start van de campagne gevraagd naar de beweegredenen om met de auto naar het station te komen. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Barendrecht hopen zo zicht te krijgen op de barrières voor automobilisten om per bus, fiets of te voet naar het station te komen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de helft van de parkeerders op loop- of fietsafstand van het station woont. 

 

Samenwerking
De campagne is een initiatief van de MRDH en de gemeente Barendrecht in samenwerking met De Verkeersonderneming. ‘Laat het fietsdier in je los’ is gebaseerd op de Filedier campagne van De Verkeersonderneming.

 

 
Delen via social media: