Het regent bijna nooit punt nl

Het regent bijna nooit punt nl


 

Mensen die nooit of weinig naar het werk fietsen, zeggen vaak: ‘Het regent zo vaak’ of ‘Ik wil niet zeiknat aankomen op mijn werk’. Voor die mensen hield Gerard Poels 11 jaar lang dagelijks bij of het regende. Want, Gerard fietst 4 dagen per week 18 kilometer naar zijn werk en komt heel vaak droog aan. Om aan te tonen dat je maar heel weinig nat regent, startte hij de website www.hetregentbijnanooit.nl. In totaal maakte Gerard 3.636 ritten op de fiets. Daarvan kwam hij maar liefst 3.285 keer droog aan op zijn bestemming. Een gesprek met de man die de alom bekende regensmoes verder de wereld uit hielp.

 

Poels: “Enkele jaren voor het starten van de website was ik verhuisd van Nijmegen naar Grave en veranderde mijn woon/werk-afstand naar 18 kilometer. Ik dacht dat dat prima 1 of meerdere keren in de week te fietsen zou zijn. Dat fietsen bleek veel makkelijker dan gedacht en ik ben dat vrijwel direct 4 keer per week gaan doen. Je merkt als fietser dan vanzelf dat het bijna nooit regent. Fietsen is gezond en ontspannen, en natuurlijk goed voor het milieu, dus ik vond en vind dat veel meer mensen dat zouden moeten doen. Op een dag, het regende toevallig, kwam er op mijn werk weer eens iemand binnen die aan het mopperen was over het weer. ‘Daarom kom ik dus steeds vaker met de auto! Het regent veel te vaak om te fietsen, en dan wordt je klets nat.’

Ik ging de discussie aan: Ik fiets al jaren en weet daarom dat het bijna nooit regent. En als het dan een keer regent, dan regent het misschien een paar minuten, maar bijna nooit een hele rit. Regen op de heen- en de terugweg komt ook bijna nooit voor en ik gaf aan dat de langjarige metingen van het KNMI mijn bevindingen bevestigden.

Er werd met ongeloof op mijn bevindingen gereageerd. Dat kon natuurlijk nooit kloppen in regenland Nederland! Op mijn fietstocht naar huis dacht ik na over hoe ik die regen-smoes de wereld uit zou kunnen helpen, en bij thuiskomst wist ik het: hetregentbijnanooit.nl. Tijdens fietstochten worden de mooiste ideeën geboren.”

 

En niet zonder succes. De website kreeg door de jaren heen steeds meer bekendheid en verschillende landelijke kranten, radio- en tv-stations besteedde er aandacht aan. Gerard zelf is ook tevreden met het resultaat. “Ik merkte in de loop van het project dat steeds meer mensen hun collega’s, vrienden en kennissen, die de regen-smoes gebruikten, gingen doorverwijzen naar de website. Dat doen ze ook nog steeds. En meer mensen gingen het bijhouden om aan te tonen dat het ook geldt in andere gedeeltes van Nederland.”

 

Als we Gerard vragen naar zijn tips om het fietsen verder te stimuleren, noemt hij de volgende aspecten:

  • “Nederlanders letten op hun portemonnee, dus voorrekenen hoeveel het hen scheelt als ze regelmatig de fiets in de plaats van de auto nemen werkt.
  • Onderzoek in de praktijk maar eens een gemiddelde woon-werk rit en zet de tijd en de kosten van fiets/auto tegen elkaar af.
  • Veel mensen weten niet dat ze ook voor die fiets een kilometervergoeding krijgen, ook al is die, zoals bij mijn eigen werkgever, iets lager dan die voor de autokilometers (kom op, werkgevers!)
  • Men kan nog steeds gebruik maken van een belastingvoordeel (in plaats van het oude fietsenplan) door via het werk een fiets te kopen. Daar heb je ook op andere manieren wat aan. Boodschappen doen op de fiets is bijvoorbeeld vaak ook veel makkelijker, goedkoper en sneller dan met de auto.
  • Werkgevers kunnen goede stallingen aanbieden, eventueel douche- en kleedruimtes. En een reparatieservice (klaar als je weer naar huis gaat).
  • Werkgevers kunnen fietsers belonen. Het kost hen minder parkeerplaatsen, en het ziekteverzuim gaat omlaag.
  • Men moet goed het idee doorkrijgen dat men door meer te fietsen en dus minder auto te rijden bijdraagt aan een beter milieu, maar ook aan een veiligere omgeving voor de medeweggebruikers (Denk aan schoolgaande jeugd etc.)”

Na 11 jaar was het voor Poels genoeg: “Na zoveel jaar bijhouden en reageren op dezelfde vragen en vaak flauwe opmerkingen vond ik dat de tijd wel rijp was om te stoppen. Ik laat alle gegevens online staan en merk dat men er nog steeds naar verwijst.” En dat het verwijzen inderdaad nog steeds gebeurt, laat dit artikel wel zien. Een resultaat waar menig marketeer en website eigenaar jaloers op zal zijn.

 

 

 

 
Delen via social media: